Jdi na obsah Jdi na menu
 


CVIČENÍ SM- systém

 

zada.jpeg

 

 

 Metoda SM-systém

(Stabilizace, Mobilizace páteře) MUDr. Smíška je cesta, jak aktivním cvičením odstranit bolesti zad, deformity páteře a přetížení velkých kloubů. Pro mnohé může být SM-systém cestou z ordinace lékaře zpět k aktivnímu životu a ke sportu.

SM systém se cvičí s pružným lanem, které umožňuje rozsáhlý pohyb končetin proti malé, postupně narůstající síle. Hlavní důraz je kladen na zapojení břišních šikmých svalů a svalů hýžďových do každého cviku.

Cvičení je individuální a nebo v malé skupince ( max. 4 cvičící ),vždy s přihlédnutím na zdravotní a fyzický stav klienta a na jeho potřeby.

Individuální cvičení může být doplněno masáží a mobilizací zaměřenou na konkrétní pohybový problém klienta ( Dornova metoda, popř.anatomická masáž. )

 

Ceník:

50 minut ( jedna lekce ) . . . . . . . . .   300,- Kč

8 x 50 minut (permanentka) . . . . .  2000 ,- Kč

10 x 50 minut (permanentka) . . . .  2500 ,- Kč


 

 Něco více o SM syatému a bolestech zad:

 

Cvičení SM Systém je jedinečné díky tomu, že vychází ze znalosti 3 větví svalových zřetězení, která začínají u ramen a krční páteře, spirálově se vinou kolem celého trupu, přecházejí na dolní končetiny a končí u palců nohou.Jsou-li tato spirálová zřetězení funkčí, při každém kroku se aktivují a oddalují jednotlivé obratle páteře od sebe. Zvětšuje se tak prostor pro meziobratlové ploténky,ty se tak mohou regenerovat a – pokud už došlo k jejich výhřezu, při pravidelném cvičení, vracet zpět.V dnešní době je bohužel stále častější, že se vlivem fyzického nebo psychického přetížení, tato spirálová zřetězení svalů přerušují. Následkem toho, místo aby se při každém kroku zapojovala spirálová zrětězení, která páteř uvolňují, jsou neustále aktivována svalová zřetězení vertikální, která působí na jednotlivé obratle páteře opačně, tzn. tlačí je více a více k sobě. Meziobratlové prostory se tak stále zmenšují a výsledkem jsou bolesti páteře, dráždění kořenových nervů a v krajním případě výhřez ploténky. Velmi často se problém v bederní části páteře projevuje bolestmi kyčlí nebo kolen.

Cvičení SM Systém umožňuje tělu návrat k přirozenému fungování svalového aparátu i celého pohybového systému. Jeho vliv se projevuje nejen tím, že mizí bolesti páteře, ale i kloubů. Málokdo si uvědomuje velký význam jednotlivých svalů ( hlavně ne většina ortopedů). Jsou- li svaly, které se upínají v okolí kloubů, ve velkém napětí, táhnou části kloubů ze správného postavení. V tomto špatném postavení se pak více opotřebovává kloubní chrupavka a postupně dochází k dalším bolestivým změnám.

Většina lidí si, bohužel, myslí, že bude stačit cvičení jen po dobu, než vymizí jejich bolest a pak se mohou vrátit zpět, ke stejnému, (většinou sedavému) způsobu života. Ale naše tělo je uzpůsobeno k lehu a pohybu. Dlouhodobé sezení na něj vždy působí negativně.Druhým extrémem je velké zatížení, většinou jednostranným sportem (tenis, hokej, posilovna …) nebo jednotvárnou prací (celodenní stání). Veškeré toto přetížení je potřeba kompenzovat pravidelným cvičením.

U cvičení SM Systému je velkou výhodou, že aktivizuje už zmíněná spirálová zřetězení svalů, ale navíc současně protahuje zkrácené svaly a posiluje svaly oslabené. SM Systém sestává ze 12 základních cviků, které je možno rozvíjet dál a vypilováním specifických detailů se můžeme zaměřit na určitou svalovou skupinu nebo sval nebo konkrétní problém (skolióza, přetížená bederní, krční páteř, ramena, kolena..). Cvičení je jednoduché, snadno zapamatovatelné – jen je potřeba pečlivě dodržovat stále se opakující principy. Cílem cvičení je také naučit se aplikovat tyto principy do běžného života a motivace, aby jste cvičili s radostí, protože to dělá tělu dobře a ne proto, že musíte.

 

 

Anatomická masáž zad a šíje:

Vhodným doplňkem cvičení SM systému dle MUDr. Smíške je anatomická masáž zad a šíje.

Manuální technika masáže ošetřuje svaly zádové, přední svalovou skupinu pletence ramenního a pánevního a svaly šíje. Masážní technika je spojená s protažením v pohybu a využívá reciproční inhibici aktivitou protilehlého svalu, s trakcí (protažením) páteře a mobilizací.

Cílená anatomická masáž uvolňuje svalové napětí, zlepšuje prokrvení - výživu svalů, facilituje utlumené svaly, snižuje tlak na meziobratlové ploténky a klouby, kloubní chrupavky velkých kloubů, má pozitivní vliv na nervové struktury ve svalech. Vyrovnává osové držení těla a odstaňuje pohybové bloky.

 

 

Filozofie rovné a pružné páteře:

Každý problém, nepříjemnost, úraz či nemoc, jako jakýkoliv jiný projekt, začíná v našem myšlení. Než se však k nemoci – většinou nevědomky – propracujeme, než se nám na našem těle zhmotní, nějakou chvíli to trvá. Tím, jak myslíme a smýšlíme, je ovlivněno naše konání. Ze způsobu, jakým si člověk počíná, jak moudře či nemoudře tahá za opratě svého života, lze tedy předem odhadnout, kam jeho životní cesta dospěje. Zda k osobní prosperitě a dobrému zdraví, anebo zda skončí na místě, kam v životě dojet nechtěl, a přesto „dojel“.

 A v konečném důsledku – způsob, jakým žijeme a provozujeme náš svalový systém i tělesnou chemii, se podepisuje na stavu celého těla, potažmo na stavu naší páteře. Naše zaběhané, nezrevidované a neopravené životní postoje fungují podobně, jako když pěstujeme bonsai, jejíž živou větvičku tvarujeme napevno nastaveným drátkem.

Stav páteře a bolest kdekoli na těle je spolehlivou kontrolkou, jak se sebou v životě   zacházíme, kolik si na sebe nakládáme, kde se zbytečně přetěžujeme, že  se nám naše páteř hrbí a ohýbá či vybočuje. V evolučním vývoji je člověk jediným tvorem, který po světě chodí se vzpřímenými zády a „po zadních“, aby mohl přední končetiny – ruce používat k práci. Vlivem nezpracovaných obav, strachů a stresu jsme ovlivněni domněnkami, že na sebe musíme naložit více úkolů, než je pro náš organismus zdrávo,. Spolu s podílem převažujícího sedavého způsobu života se hrbíme a choulíme.

Špatné postoje vedou k tomu, že zapojujeme jednotlivé svaly našeho svalového korzetu tak, že své páteři ubližujeme, místo abychom si ji udržovali pružnou a pevnou. Tak jako evoluce postupuje  vpřed,  nikoliv zpátky proti času, tak i my bychom se měli postarat o to, aby naše záda byla stále více vzpřímená a funkční.

Abychom díky rovné páteři dokázali pevně stát za svým životem, svými názory, projekty a  požadavky. Abychom sami sobě nebrali možnost pružně reagovat na  postupné či nenadálé změny okolností.

Udělejme si pořádek v hlavě,  srdci i na těle … Lidské  nemoci, neúspěch, zklamání a různé jiné neduhy začínají v našem myšlení. Jen my sami jsme zodpovědní za to, pro co se rozhodneme žít, dýchat a pracovat – tedy co budeme ve svém  životě podporovat. Jenže pokud si udržujeme v mysli – v naší osobní projekční kanceláři projekty, založené na strachu a obavách, nestačíme se pak divit, jaká může být naše výsledná životní tvorba. Vše, co projde naším  vědomím, má tendenci se uzemnit skrze naše tělo a promítne se do naší  tvorby. Bezděky tak realizujeme spolu s cílenými projekty i ty nechtěné, které nám podběhly nepozorovaně  v našem myšlení. Na základě  prožitých neúspěchů a nezdarů se děláme mylné závěry. Nakonec zjistíme, že mnohdy chodíme v bludném kruhu svých  domněnek a ze strachu z  dalšího neúspěchu „zalézáme čím dál víc do sebe“ a bojíme se přijmout od okolí zpětnou vazbu. Natož si o ni říct! Jenže bez zpětné vazby neexistuje správné řízení, a tak i nám prospěje poznat odraz našeho chování z jiného úhlu pohledu, než je náš ryze subjektivní. Jinak na  sebe právě díky domněnkám zbytečně nakládáme více úkolů, než  je pro  naše tělo zdrávo. A tím pak v konečném důsledku trpí naše páteř  … a  my trpíme bohužel s ní.

 

 

spirala-vertikala.jpg